W związku z wejściem w życie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 czerwca 2020r., zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.U. z 2020 r. poz. 1009), zmianie uległy zasady szacowania szkód w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej, w których wystąpiły straty spowodowane przez suszę.
Zgodnie z ww. rozporządzeniem, zgłaszanie przez producentów rolnych wniosków o szacowanie strat w uprawach rolnych spowodowanych przez suszę i sporządzanie protokołu, dokonuje się poprzez aplikację publiczną, bez udziału Komisji.
Za pomocą aplikacji producent rolny, korzystając z własnego Profilu Zaufanego, określa zakres i stopień strat spowodowanych przez suszę w uprawach rolnych w gospodarstwie rolnym.
Stworzona przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi aplikacja ma na celu usprawnienie szacowania szkód powstałych w wyniku suszy.
Strona Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju WsiNatomiast szkody spowodowane przez grad, deszcz nawalny, ujemne skutki przezimowania, przymrozki wiosenne, powódź, huragan, piorun, obsunięcie się ziemi lub lawinę, nadal będą szacowane przez powołaną Komisję działającą w każdej gminie.
Szacowanie strat możliwe jest tylko i wyłącznie na wniosek poszkodowanego rolnika. Wypełniony formularz wniosku rolnik winien złożyć niezwłocznie po wystąpieniu zjawiska atmosferycznego do urzędu gminy właściwego ze względu na miejsce wystąpienia strat.
Do wniosku producent rolny dołącza kserokopię wniosku o płatności oraz w przypadku posiadania zwierząt gospodarskich kopię zgłoszenia do systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt (IRZ).